אבטלה נמוכה ורמת חיים גבוהה: המהלכים הכלכליים של הליכוד

מערכת2 דקות קריאה
מה קרה תחת שלטון הליכוד ונתניהו?
שתף:

מפלגת הליכוד היא מפלגת השלטון ב-10 השנים האחרונות, וראש הממשלה בנימין נתניהו עומד בראשה מאז ועד היום. על פי אתר הליכוד, העשור הזה היה עשור מצוין עבור הכלכלה בישראל, ויש למפלגה גם נתונים.

 

 

עלייה ברמת החיים וירידה באבטלה

מאז 2009 נרשמה ירידה בשיעורי האבטלה בישראל, והיא ניצבת היום על שיעור של 4.3%, בהשוואה ל-7.5% לפני עשור. גם השכר הממוצע במשק עלה לכ-10,000 שקלים, עלייה של כ-13 אחוזים בשכר הריאלי. על פי הנתונים העדכניים של הלמ”ס (דצמבר 2018), השכר החודשי הממוצע עומד על 10,800 שקלים לחודש.

 

הליכוד מונה עוד כמה הישגים בתחום הכלכלי. לדוגמה, החוב במגזר הציבורי הצטמצם מ-75% ל-60%, ואילו קצב האינפלציה השנתי היה 1% בממוצע בעשור האחרון. בנוסף מצביעים במפלגה על גידול בתקציבים שהופנה למטרות חינוך, בריאות ורווחה, וההוצאה הכוללת בתחום הרווחה עלתה ל-27% בהשוואה ל-24% לפני 11 שנים. בחינוך עלתה ההוצאה מ-6.5% ל-7.5% ואילו בבריאות היא עלתה מ-4.5% ל-5.5%.

 

זה גם המקום לציין את הורדת החוב ביחס לתוצר – נתון מרשים שתרם גם לדירוג האשראי של ישראל, שעלה לראשונה ל-AA.

 

הביצועים של הליכוד
בקדנציה שלו: ירידה באבטלה ועלייה ברמת החיים

 

“הורדנו פערים לרמה הנמוכה ביותר מזה 20 שנה”

בדצמבר, לאחר פיזור הכנסת, ציין ראש הממשלה נתניהו כמה מההישגים הבולטים של הממשלה היוצאת, ובין השאר הזכיר גם את שיעור האבטלה הנמוך ואת הצמיחה הכלכלית. אלה, לדבריו, הם חלק מ”ההישגים הכבירים” שהושגו בתחום הכלכלי-חברתי. “הורדנו פערים לרמה הנמוכה ביותר מזה 20 שנה. זו תוצאה של מדיניות,” הוא אמר. בנוסף, שכר המינימום עלה גם הוא באופן ניכר במשמרת של ראש הממשלה, והוא “גבוה בהרבה ממדינות מערביות,” לדבריו. היום שכר המינימום עומד על 5,300 שקלים, עלייה של 1,000 שקלים שהובילה למעשה לצמצום אי-השוויון.

 

נתון חשוב נוסף, לצד האבטלה הנמוכה והעלייה בשכר הריאלי, הוא מדד המחירים לצרכן שאפשר כוח קנייה גדול יותר לשכירים. במצב הזה רמת הצריכה עלתה, ובהתאם גם רמת החיים.

 

 

בזמן שלטון הליכוד: האטה בקצב הצמיחה וגל התייקרויות

חשוב לזכור כי לצד ההישגים של הממשלה היוצאת, בראשה נתניהו ומפלגת הליכוד, התקופה האחרונה מעוררת בעיקר תהיות ביחס לעתיד. הגירעון התקציב ניצב בפני גידול משמעותי, ההאטה בקצב הצמיחה מדאיגה ובקרוב נרגיש התייקרויות במשק, את חלקם כבר הרגשנו. אלא שלמרות זאת, מצבם הכלכלי של הישראלים הוא בהחלט טוב יותר בהשוואה למצבם לפני ארבע שנים.

 

זה לא אומר שלא חווינו ונחווה עליות מחירים, ומדיניות המס תרמה בהחלט – לשני העשירונים העליונים במשק. חוץ מזה, ישראל מדורגת במקום הלפני אחרון במדד- OECD בכל הקשור להוצאה האזרחית, נתון שמעיד על כך שהמיסים לא ממש חוזרים לתושבים דרך שירותים ממשלתיים כאלה ואחרים. תקציבים הופנו לשיפור שכרם של עובדי הממשלה, למשל, וב-2017 היה תקציב השכר כ-100 מיליארד שקלים, לאחר תוספת של כ-5 מיליארד.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme